Nosework

Den spännande hundsporten nosework får hunden använda ett av sina främsta sinnen, luktsinnet. Det är en allmän hundsport där alla hundar kan delta och alla klubbar inom Svenska Kennelklubbens organisation kan arrangera kurser och tävlingar. I nosework ska hund med sin förare söka efter specifika dofter i olika miljöer. Hundsporten är inspirerad av de utmaningar som professionella sökhundar utför dagligen inom till exempel polisen och tullen. Men det är också ett enkelt och roligt sätt att aktivera din hund!

Nosarbete, spänning stimulans.

Att få använda nosen tycker de allra flesta hundar är spännande. Nosework ger dessutom hunden både fysisk och mental stimulans när den tillsammans med dig söker efter dofterna, som kan vara placerade både inne och ute, på olika höjder, underlag, fordon och i lådor.

Att tävla

Om du vill tävla i nosework måste hunden först klara ett doftprov, som den tidigast får utföra vid 10 månaders ålder. Därefter är den välkommen att börja tävla efter att den fyllt ett år.För att får anmäla din hund till en tävling måste du vara medlem i någon klubb inom SKKs organisation. Alla hundar får delta, men är hunden oregistrerad behöver den först ha en speciell tävlingslicens från SKK.

Det finns tre olika tävlingsklasser i Nosework, NW1, NW2 och NW3. Det tillkommer en ny doft i varje klass. Det finns fyra olika moment i varje klass. Samtliga moment genomförs på tid.

Inför varje ny doft som hunden ska söka efter genomförs ett så kallat doftprov. Under ett doftprov placeras den aktuella doften i en av tolv kartonger. Om ekipaget identifierar den kartong i vilken doften är gömd, tillåts ekipaget tävla. Doftprovet genomförs av etiska skäl för att säkerställa att hunden känner igen den doft den ska söka efter och att föraren kan läsa sin hund.

I NW1 söker hunden efter en doft och en doftgömma i samtliga moment.

I NW2 söker hunden efter två dofter och antalet doftgömmor variera mellan en och två.

I NW3 kan upp till tre dofter, kombinationer av dessa samt tomma sök förkomma. Ett tomt sök innebär att ingen doft finns utplacerad. Vid ett tomt sök ska föraren meddela domare att det inte finns någon lukt utplacerad inom den utsatta tidsgränsen.

Specialsökskommittén

Emmy Bergström (sammankallande)